dilluns, 2 de novembre del 2015

VISITA EXPOSICIÓ: EL GRECO, LA MIRADA DE RUSIÑOL

Fa unes setmanes, des de l’assignatura d’Història de l’Art,  vàrem visitar l’exposició: El Greco, la mirada de Rusiñol, en el Caixafòrum  de Palma. Es tractava d’una sèrie d’obres de Rusiñol i d’altres pintors contemporanis i amics seus (Zuloaga, per exemple) seleccionades a partir de la influència que El Greco havia exercit en elles: ús del color i de la llum, composicions, forma de retratar, temàtica mística, dramatisme, etc. Al mateix temps, es podien contemplar alguns quadres de El Greco entre els que estaven els que havia comprat el mateix Rusiñol i formaven part de la seva col·lecció particular a Cau Ferrat (Sitges).

 Malgrat que la temàtica de l’exposició no coincidia cronològicament amb la nostra assignatura ja que encara estaven amb l’art de l’Edat antiga o que es a penes es veies dins el currículum la figura de Rusiñol, vàrem pensar que l’exposició tenia molt d’elements aprofitables, que naturalment ho serien més amb una sèrie de classes prèvies.
A més de estudiar els dos pintors d’èpoques, característiques i peripècies vitals molt contrastades, era una oportunitat de veure en directe quadres de dos mestres, que en cas de El Greco era força difícil veure en Mallorca.  Ens permetia entrar de ple en l’anàlisi del llenguatge pictòric (color, dibuix, llum...), veure els contactes i influències, moltes vegades subtils, entre pintors d’èpoques diferents i treballar la importància del col·leccionisme per entendre aquestes influències. Tal vegada el més important  era descobrir un artista polifacètic com en Rusiñol, un tant marginal en el discurs pictòric oficial –com durant segles ho havia estat El Greco-, però vinculat a un moviment El Modernisme que no sempre s’estudia de manera interdisciplinar ni global.
L'experiència va resultar força positiva pels alumnes, tal i com ho varen expressar en les fitxes de treball de l’activitat.



Ens sembla lamentable, per altra banda, que La Caixa hagi cobrat l’entrada al grup escolar com si fossin un públic qualsevol, excepte aquells alumnes que poguessin demostrar que ells o els seus pares eren clients d’aquesta entitat. El suposat interès d’aquest banc per potenciar i vincular les activitats educatives i culturals sembla moltes vegades una qüestió d’imatge.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada