diumenge, 21 de gener del 2024

VIATGE A NÀPOLS (III) : EL BARROC A NÀPOLS

                                                                                               Interior església de Il Gesú Nuovo (Nàpols)
Foto de Dr.Conati de Wikipedia en italiano - Transferido desde it.wikipedia a Commons por ZioNicco usando CommonsHelper., Dominio público, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9982203

A Nàpols trobarem manifestacions artístiques de nombroses èpoques i estils. En predominen dos, que veurem distribuïts i mesclats en diversos edificis de la ciutat: el gòtic i el barroc (com també passa a Palma). Un exemple d’aquesta combinació d’estils el veurem per exemple al Duomo (la Seu).




Il Duomo de Nàpols: façana gòtica; capella de Sant Genaro, barroc
FOTO de Berthold Werner, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31488860


El barroc (segles XVII i XVIII) desenvoluparà tota una gamma de manifestacions artístiques tant en arquitectura, escultura com pintura.  Però com estil que combina les diferents arts, tal vegada, els exemples més destacats els trobarem a l’interior de les esglésies, destacant la Certosa de San Martino o el mateix Duomo. Els famosos betlems o presepi napolitans, que tanta influència van tenir a Espanya, es desenvoluparan principalment a aquest període (important mostra a la Certosa).


                                               

Presepi Cuccinello (Certosa de San Martino)


De pintura barroca les principals mostres les veurem al Museu Capodimonte i d’escultura a la Capella de Sansevero. Si ens donàs temps, visitaríem també la Certosa di san Martino.


                                                                   Interior Certosa de San Martino (Nàpols)
                                       Foto de Baku - Trabajo propio, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63564652


MUSEO E REAL BOSCO DI CAPODIMONTE

https://capodimonte.cultura.gov.it/

https://es.wikipedia.org/wiki/Museo_Nacional_de_Capodimonte


El museu s’ubica en un segon palau reial (s. XVIII), en mig d’uns jardins barrocs, a dalt d’un turó que permet unes vistes imponents de la ciutat. Sembla que la intenció original de l’edifici ja era preservar les col·leccions artístiques de la família Farnese que havia heretat Carles de Borbó (després, Carles III d’Espanya). Les col·leccions d’art i el mateix edifici van patir diverses vicissituds i el museu es va inaugurar formalment l’any 1957, amb categoria de museo nazionale. 


                                                                        Reggia di Capodimonte
                                       De Mentnafunangann - Trabajo propio, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37000184


Les col·leccions reunides són molt variades tenint, fins i tot, sales dedicades a ceràmica, tapissos, art contemporani i fotografia. Però les obres més valorades corresponen a pintura del Renaixement (planta primera) i del Barroc (planta segona)

Del Renaixement (I Manierisme) destaquen obres de Mantegna, Rafael, Correggio, Ticià i el Greco.


                                                                                         Ticià: Retrat del papa Paulo III amb els seus nets


Del Barroc, quadres de Caravaggio, A. Gentileschi, Ribera (Lo Spagnoletto) i L. Giordano, entre d’altres.


Caravaggio: La fagellazione di Cristo

                                               
                                                       Artemisa Gentileschi: Judith tallant el cap d'Holofernes

                                      

Josep Ribera: Sileno ebri.


CAPPELLA DI SANSEVERO

https://www.museosansevero.it/

https://es.wikipedia.org/wiki/Capilla_Sansevero


També coneguda com a església (dessacralitzada) de Santa Maria della Pietà o Pietatella 

És un museu privat, i s’ha de pagar per entrar. Independentment de les llegendes sobre el seu origen, la seva forma actual fou concebuda com a capella - mausoleu de la família Sangro, al segle XVIII. És interessant, principalment, per la decoració escultòrica (i pictòrica)  del seu interior. Aquesta obeeix a un projecte iconogràfic concebut pel príncep Raimondo di Sangro, basant-se en els principis de la Iconologia de Cesare Ripa, on s’aprecien diferents al·legories vinculades a la Masoneria, de la qual el príncep era Gran Maestre. En realitat, el conjunt respon a la representació d’un procés iniciàtic. 


                                                                                                          Interior Cappella di Sansevero
                            https://culturainquieta.com/es/arte/escultura/item/16074-la-escultura-del-cristo-velado-de-sansevero-una-de-las-mas-bellas-del-mundo.html


En destaquen deu escultures, enfront dels seus respectius pilars, dedicades a deu virtuts: generositat, decoro, modèstia, domini d’un mateix, etc. que es combinen amb diferents monuments funeraris dedicats als membres de la família Sangro. Alguns artistes que varen intervenir són: Francesco Celebrano, Antonio Corradini, Francesco Queirolo i Giuseppe Sanmartino. A aquest darrer es deu l’autoria del Crist Velat, que possiblement, és l’escultura més famosa de tot el conjunt, per la mestria amb la qual està tractat el marbre per aconseguir l’efecte de transparència.


                                                                       Sanmartino: Crist velat
                            https://culturainquieta.com/es/arte/escultura/item/16074-la-escultura-del-cristo-velado-de-sansevero-una-de-las-mas-bellas-del-mundo.html







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada