dimarts, 26 de maig del 2009

SANT JORDI LECTOR

EL TALLER DE TEATRE CELEBRA SANT JORDI

EL TALLER DE TEATRE CELEBRA SANT JORDI

Una altra activitat que ha organitzat el taller de teatre durant aquest curs, ha estat una performance amb motiu del dia de sant Jordi. Es va aprofitar una idea del professor Guillem Cortés, ja realitzada a altres instituts de Palma, que consistia en reivindicar el lector –a través de la visualització de l’acte de lectura- en lloc del llibre. El missatge que es volia transmetre era que sense lectors no existien els llibres (o almanco, no tindrien raó de ser). Es tractava d’una acció senzilla, però que s’havia de realitzar d’una manera molt conscient i seriosa i durant una llarga estona: crear un espai de lectura on sempre hi hagués qualcú llegint... en silenci.

El taller es va plantejar la possibilitat de crear diversos espais de lectura amb els quals es pogués veure l’acte de lectura de diferents maneres: 1) els que llegeixen en silenci, concentrats, en un lloc còmode que hauria de transmetre serenor i pau; 2) els que llegeixen per a altres, el quals estan malalts, se’n van a dormir o simplement els agrada escoltar o que els hi conten històries; 3) La lectura de textos projectats a la paret juntament amb imatges procedents del nostre muntatge poètic. De les tres possibilitats, descartarem la tercera per problemes tècnics, i la segona s’esvaí en l’aire, davant la impossibilitat de desenvolupar-la al pati, degut al renou ambiental (entre altres factors).

Es va decidir fer-les al pati (front a la idea inicial defensada pel professor d’aprofitar els dos vestíbuls de l’insti) pensant que així ho veuria més gent. Varem dissenyar dos espais amb butaques i tauletes, estores, plantes, un llum i música de fons. Es varen fotocopiar pamflets del manifest explicatiu sobre la proposta per repartir i penjar a les parets. I es distribuïren les tasques i el torns.

El desenvolupament de la performance va ser desigual amb relació als espais triats. 1) Pati: els alumnes (companys dels performers) es varen assabentar de l’acció i la resposta va ser doble. Per una banda, indiferència. Per altra, molestar als seus companys intentant tocar-los i violentar-los, passant dels que els repartien els pamflets. Va ser una experiència dura. A més, la major part dels professors no es varen adonar. Conseqüentment, en acabar el pati es va decidir canviar-se als vestíbuls de l’edifici. 2) Vestíbuls: paradoxalment, l’impacte va ser major. Varen acotar millor l’espai de lectura i es van aconseguir moments de silenci respectuós. I tractant-se de llocs de trànsit, ho va veure més gent. Més alumnes es varen decidir a llegir i varen fer nous relleus. Alguns lectors varen llegir més de seguit, que en tota la seva vida.

Avaluació: en general positiva, pel que va suposar d’atreviment , de proposta celebrativa i contemplativa (l’única activitat realitzada al centre per commemorar aquest dia), de mostrar que amb idees i voluntat es poden fer coses senzilles i alhora provocatives. Elements febles: problemes d’assumpció de responsabilitats al grup, comportament agressiu d’alguns elements del públic, comprensió desigual de la proposta.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada