dilluns, 24 de setembre del 2018

ACTIVITAT 1: ENTENENT ( I FENT) L’ARQUITECTURA


La primera activitat realitzada a Fonaments de l’Art 1 del curs 2018-2019 ha consistit en elaborar la maqueta d’un edifici (o casa) en 20 minuts, emprant només paper, tisores i celo. La consigna era que havia de ser estable i mostrar solidesa.



Els estudiants es varen posar tot d’una mans a l’obra i l’activitat va ser frenètica. Els resultats? “Edificis” pareguts, un tant inestables, molt d’ells inacabats... però tots força INTERESSANTS.


   A partir de la seva feina, varem començar a treure conclusions que ens van servir per a començar a entendre com funciona aquesta art.
-            La major part de les maquetes estaven sense acabar quan finalitzà els temps assignat més una pròrroga de 5 minuts. Idò, com molts d’edificis significatius de totes les èpoques, que varen necessitar més temps del pensat per acabar-los; alguns ho varen aconseguir en períodes diferents, però altres han restat inacabats. Aquest fet també es pot posar en relació amb la dificultat que tenen arquitectes i constructors per ajustar-se als terminis establerts.


-            La principal dificultat en l’execució de la maqueta ha estat fer el sostre. Element clau per tancar l’espai interior, dotar-li de protecció i per tant, per fer-lo habitable. Es també la principal dificultat per un arquitecte o un constructor. És el repte principal i on es veu la seva perícia, ingeni, capacitat de càlcul, originalitat, etc. Segons sigui el sostre identificam un sistema constructiu. Així tenim el sostre pla o sistema arquitravat (que a l’exterior sol cobrir-se amb una teulada a dos vessants),  el sostre corbat o sistema envoltat i el més complex, que podria considerar-se una variació de l’anterior, el sostre cupulat. Aquí les nostres maquetes han tirat majoritàriament pel sistema arquitravat, excepte una què és massa original per classificar-la.




-            Ha estat necessari assentar l’edifici sobre una base per fer-lo més estable, la qual cosa els ha obligat a definir una figura geomètrica més o manco regular. Vet aquí la planta. Han emprat plantes quadrangulars i circulars (alguna ovoide) és a dir, plantes centralitzades, i també rectangulars, és a dir longitudinals (base per a una planta basilical), però també havia plantes compostes, lliures, etc. Han aprés a percebre la forma de la planta des de l’exterior de l’edifici.


-            Han treballat amb dos materials bàsics amb dos funcions diferents: el paper era clau per fer murs, parets, sostres, teulades. El cello era l’argamassa, el ciment.


-            Han observat que cada edifici des de l’exterior defineix un volum, es tracta una forma geomètrica tridimensional, les cares laterals de la qual funcionen com a façanes. Aquest volum disposa d’un espai intern i juntament amb els volums dels altres edificis crea i estructura l’espai urbà.



Esperem que aquesta introducció hagi estat no només entretinguda sinó també profitosa i els ajudi a entendre millor a veure i analitzar un edifici.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada