dijous, 30 d’agost del 2018

EL PRADO RECOMANA… EDUCACTION RECOMANA


Recentment, la secció Verne del diari El País, s’ha fet ressò de la recomanació del Museo del Prado d’una sèrie d’obres significatives si s’havia de visitar el Museu en un temps reduït: 15 obres per a una hora, 30 per a dues hores...
Ningú no posarà en dubte que les obres seleccionades són importantíssimes i que han de formar part de la visita del Museu. Però és clar, cadascú té els seus gustos i els seus criteris, que no tenen que ser ni millor ni pitjor que els dels especialistes del Museu. En primera selecció de 15 obres sorprenen algunes inclusions i algunes absències (que després sí en figures en recorreguts més llargs) Pot ser que alguns dels criteris hagin estat mostrar obres de diferents èpoques i autors (1 per autor) i reivindicar el caràcter internacional de les col·leccions del Museu. Però per exemple, no n’hi ha cap obra de Goya i en la resta d’itineraris proposats a penes cap mostra de les Pintures Negres. De El Greco surt El  caballero de la mano en el pecho, possiblement la més coneguda, Però és la més significativa?, És la que millor serveix per conèixer la seva forma de pintar? De Velàzquez, a més de Las Menines, no sería també importantíssim veure Las Hilanderas, per exemple, i no el grup escultòric recomanat? La gent va al Prado a veure obres de Rafael, de Tièpolo o de Rembrandt? No ho sé. Segurament n’hi ha molta gent que sí. Sens dubte, les obres seleccionades són magnífiques, però en el cas d’aquests pintors no són necessariament les més significatives, a diferència de les obres seleccionades de El Bosch, Van der Weyden o Fra Angèlico.  En fi, és una proposta i benvinguda sigui, si serveix per conèixer millor la pinacoteca al visitant exprés.


Si haguessin de seleccionar les obres més significatives del temari de Fonaments de l’art 1, del primer curs de Batxiller artístic, molt possiblement ens passaria el mateix, i cada professor o cada llibre de text en seleccionaria de diferents, malgrat que el percentatge de coincidències seria molt alt. Sens dubte, el temari oficial marca la pauta i en alguns casos s’especifiquen obres concretes, però també n’hi ha espai per a la discrepància o la preferència i que el criteri del professor li dugui a prioritzar unes obres sobre altres. Intentarem però, fer un esforç de concreció per facilitar la tasca d’estudi als nostres alumnes.

La nostra proposta per arquitectura seria: Temple de Karnak (Egipte), Partenó d’Atenes, Panteó de Roma, Colosseu flavi, Sant Pere del Vaticà (Paleocristià, Renaixement, Barroc), Santa Sofia de Constantinoble (sorprenentment fora del temari oficial), Santa Maria del Naranco , Mesquita de Còrdova, Catedral de Santiago de Compostela (Romànic), Catedral de Chartres, Seu de Palma, Església de Sant Llorenç de Brunelleschi (Florència) , Templet de San Pere de Bramante (Roma), Vila Capra de Palladio (Padua), Sant Carlo alle quatre Fontane de Borromini (Roma)



La proposta d’escultura: Lleona ferida assiria, Fris de les Panatenees, Dorífor, August de Prima Porta, Retrat eqüestre de Marc Aureli, Pòrtic de la Glòria de Santiago de Compostela, Portes del Paradís de Ghiberti, David de Donatello, David i Moisés de Miquel Àngel, Èxtasi de Santa Teresa de Bernini.


La proposta de pintura: Sala dels bisons (Altamira), Absis Sant Climent de Taüll, frescos Capella dels Scrovegni (Giotto), Matrimoni Arnolfini (Van Eyck) , El Jardí de les Delícies (El Bosch), Trinitat (Massaccio), Camera degli Sposi (Mantegna), Naixement de Venus (Botticelli), Gioconda i Últim sopar (Leonardo), Capella Sixtina (volta i paret fons, Miquel Àngel), Escola d’Atenes (Rafael), Carles V a Mülberg (Ticià), Enterrament del senyor d’Orgaz (El Greco), Vocació de Sant Mateu (Caravaggio), Volta Galleria Farnese (Carracci, Roma), Les tres Gràcies (Rubens), Ronda de nit (Rembrandt), Les Menines (Velázquez)


* Les imatges que acompanyen l'article són precisament obres mestres de la història de l'art que han quedat fora del procés de selecció. No és una contradicció? La contradicció és haver de seleccionar-ne

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada