Recentment, la secció Verne del diari El País, s’ha fet ressò de la
recomanació del Museo del Prado d’una sèrie d’obres significatives si s’havia
de visitar el Museu en un temps reduït: 15 obres per a una hora, 30 per a dues
hores...
Ningú no posarà en dubte que les obres
seleccionades són importantíssimes i que han de formar part de la visita del
Museu. Però és clar, cadascú té els seus gustos i els seus criteris, que no
tenen que ser ni millor ni pitjor que els dels especialistes del Museu. En
primera selecció de 15 obres sorprenen algunes inclusions i algunes absències
(que després sí en figures en recorreguts més llargs) Pot ser que alguns dels
criteris hagin estat mostrar obres de diferents èpoques i autors (1 per autor)
i reivindicar el caràcter internacional de les col·leccions del Museu. Però per
exemple, no n’hi ha cap obra de Goya i en la resta d’itineraris proposats a
penes cap mostra de les Pintures Negres.
De El Greco surt El caballero de la mano en el pecho,
possiblement la més coneguda, Però és la més significativa?, És la que millor
serveix per conèixer la seva forma de pintar? De Velàzquez, a més de Las Menines, no sería també
importantíssim veure Las Hilanderas,
per exemple, i no el grup escultòric recomanat? La gent va al Prado a veure
obres de Rafael, de Tièpolo o de Rembrandt? No ho sé. Segurament n’hi ha molta
gent que sí. Sens dubte, les obres seleccionades són magnífiques, però en el
cas d’aquests pintors no són necessariament les més significatives, a
diferència de les obres seleccionades de El Bosch, Van der Weyden o Fra
Angèlico. En fi, és una proposta i
benvinguda sigui, si serveix per conèixer millor la pinacoteca al visitant exprés.
Si haguessin de seleccionar les obres més
significatives del temari de Fonaments de l’art 1, del primer curs de Batxiller
artístic, molt possiblement ens passaria el mateix, i cada professor o cada
llibre de text en seleccionaria de diferents, malgrat que el percentatge de
coincidències seria molt alt. Sens dubte, el temari oficial marca la pauta i en
alguns casos s’especifiquen obres concretes, però també n’hi ha espai per a la
discrepància o la preferència i que el criteri del professor li dugui a
prioritzar unes obres sobre altres. Intentarem però, fer un esforç de concreció
per facilitar la tasca d’estudi als nostres alumnes.
La nostra proposta per arquitectura seria: Temple
de Karnak (Egipte), Partenó d’Atenes,
Panteó de Roma, Colosseu flavi, Sant Pere del
Vaticà (Paleocristià, Renaixement, Barroc), Santa Sofia de Constantinoble (sorprenentment fora del temari
oficial), Santa Maria del Naranco , Mesquita
de Còrdova, Catedral de Santiago de Compostela (Romànic), Catedral de Chartres,
Seu de Palma, Església de Sant Llorenç de Brunelleschi (Florència) , Templet de
San Pere de Bramante (Roma), Vila Capra
de Palladio (Padua), Sant Carlo alle
quatre Fontane de Borromini (Roma)
La proposta d’escultura: Lleona ferida assiria, Fris
de les Panatenees, Dorífor, August de Prima Porta, Retrat eqüestre
de Marc Aureli, Pòrtic de la Glòria
de Santiago de Compostela, Portes del
Paradís de Ghiberti, David de
Donatello, David i Moisés de Miquel Àngel, Èxtasi de Santa Teresa de Bernini.
La proposta de pintura: Sala dels bisons (Altamira), Absis Sant Climent de Taüll, frescos Capella dels Scrovegni (Giotto), Matrimoni Arnolfini (Van Eyck) , El Jardí de les Delícies (El Bosch), Trinitat (Massaccio), Camera degli Sposi (Mantegna), Naixement de Venus (Botticelli), Gioconda i Últim sopar (Leonardo), Capella
Sixtina (volta i paret fons, Miquel Àngel), Escola d’Atenes (Rafael), Carles
V a Mülberg (Ticià), Enterrament del
senyor d’Orgaz (El Greco), Vocació de
Sant Mateu (Caravaggio), Volta Galleria
Farnese (Carracci, Roma), Les tres
Gràcies (Rubens), Ronda de nit
(Rembrandt), Les Menines (Velázquez)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada