dimarts, 24 de setembre del 2019

ACTIVITAT 1 FONAMENTS DE L'ART: JUGANT A FER I ENTENENT L’ARQUITECTURA.


La primera activitat realitzada amb el grup de 1r Batx. E de Fonaments de l’Art 1, del curs 2019-20 ha estat semblat a la del curs passat. Es tractava d’elaborar la maqueta d’un edifici en 20 minuts, emprant només paper, tisores i celo. La consigna era que havia de ser estable i mostrar solidesa.
Els estudiants, una vegada superat el shock inicial, es varen posar tot d’una, mans a l’obra. Alguns tenien ja una imatge en el seu cap a la que volien donar forma, altres miraven de perfil als seus companys intentant captar alguna idea al vol, fins i tots alguns demanaven si podien mirar el mòbil per inspirar-se. No va fer falta... el temps anava en contra seva. El treball va ser intens... i creatiu. 


Aquesta vegada els resultats han estat força variats, malgrat que no tots completament originals... i els que pretenien ser-ho s’escoraven subtilment cap el camp de l’escultura.  Maquetes d’edificis-bloc de vivendes, edificis-casa tradicional, edificis-torre, piràmides, porxades, edificis impossibles, molts d’ells un tant inestables o clarament inacabats... però tots força INTERESSANTS.


   A partir de la seva feina, varem dedicar una altra sessió a començar a treure conclusions que ens van servir per a començar a entendre com funciona aquesta art. Varem projectar també una fitxa de comentari d’una obra arquitectònica i un sortit d’imatges que il·lustraven els conceptes que s’anaven explicant.


- Com que era necessari assentar l’edifici sobre una base per fer-lo més estable, els ha obligat a definir una figura geomètrica més o manco regular. I així hem descobert el concepte de planta. Han emprat plantes quadrangulars, rectangulars,  circulars  i fins i tot, triangulars. És a dir, figures geomètriques bàsiques.  Però també n’havia de plantes irregulars i compostes! Es a dir, quasi teníem representada tota la història de l’arquitectura.   Han aprés a percebre la forma de la planta des de l’exterior de l’edifici.


- Han descobert que a través de la planta es poden distingir moltes qualitats de l’edifici, però que no sempre és així i que per tant es necessita una imatge externa, bé de l’interior o de l’exterior (com era el cas) per veure com se sosté l’edifici. I així, s’ha passat al concepte d’alçat, i d’aqui a percebre els elements sustentants (parets, pilars, columnes...) i sostinguts (sostre, coberta, teulada...).

                          

-   La principal dificultat en l’execució de la maqueta ha estat fer el sostre. Element clau per tancar l’espai interior, dotar-li de protecció i per tant, per fer-lo habitable. Com així ha passat als constructors i arquitectes de totes les èpoques. Ens ha servit per identificar el  sistema constructiu.  Des de les maquetes i amb el complement de les imatges projectades, ha descobert el sostre pla o sistema arquitravat (que a l’exterior sol cobrir-se amb una teulada a dos vessants),  el sostre corbat o sistema envoltat i el més complex, que podria considerar-se una variació de l’anterior i el sostre cupulat.


-    El tema dels materials ha estat més difícil de transcendir, donat la simplicitat dels que n’han  emprat. Però han vist dos materials amb funcions diferents: el paper era clau per fer murs, parets, sostres, teulades. El celo era l’argamassa, el ciment.
-   Per últim, han observat que cada edifici des de l’exterior defineix un volum: es tracta una forma geomètrica tridimensional, i les seves cares laterals funcionen com a façanes. Aquest volum, a més disposa d’un espai intern, i juntament amb els volums dels altres edificis crea i estructura un altre espai, que podrien anomenar urbà.


Esperem que aquesta activitat a més d’entretinguda, hagi estat també profitosa i els permeti entendre millor com analitzar un edifici.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada