dimarts, 13 d’octubre del 2009

IMATGE I SIGNIFICAT 2. Esquema ample

1. Concepte d’imatge.
2. [Evolució dels mitjans i dels llenguatges audiovisuals.
3. Importància de la comunicació audiovisual en la nostra societat i el poder de fascinació de la imatge.]
Conclusions d’aquests punts:
• L’elaboració d’imatges ha estat tan antiga com la humanitat.
• La imatge representa la realitat en sentit ample amb tècniques i significats diferents.
• Pot representar-la de manera naturalista (copiant-la), simbòlica, abstracta...
• Algunes tècniques són: la pintura, el dibuix, la fotografia, la serigrafia...
• Les imatges comporten un significat.
• El significat es comprèn dins el context històric i social en el què s’han elaborat les imatges.
El significat depèn de la intenció de l’autor i la comprensió de l’observador.

4. Funciones de la imatge.
4.1. Funció conativa o retòrica
4.2. Funció emfàtica
4.3. Funció referencial o informativa
4.4. Funció emotiva.
4.5. Funció poètica o estètica.
4.6. Funció simbòlica.
5. Anàlisi d’imatges i missatges multimèdia.
5.1. Imatge i comunicació.
5.1.1. Teoria de la comunicació
Intenció- Emissor- Missatge- Canal- Receptor- Efecte
5.1.2. Semiòtica i signe.
5.1.3. Semiòtica de la imatge.
Algunes conclusions:
• Existeix un camp d’estudi centrat a les representacions visuals: semiòtica de la imatge.
• El llenguatge visual és el codi de la comunicació visual.
• La imatge és una unitat de representació que substitueix a la realitat.
• Per passar de la lectura a la comprensió s’ha de descobrir el discurs connotatiu i determinar què és el punctum.
• Objectiu: passar del llenguatge visual al missatge visual, sense oblidar mai el context de producció i d’observació.

5.2. Lectura denotativa i connotativa d’imatges.
Al Signe (-imatge) es distingeixen dos nivells:
SIGNIFICANT (forma?) : aspecte material del signe, la seva part física. D’aquí es desprèn el missatge objectiu del signe, el seu DISCURS DENOTATIU.
SIGNIFICAT (contingut?): concepte o unitat cultural que es dona al signe mitjançant una convenció socialment establerta. Es desprèn un missatge subjectiu, a un nivell simbòlic; és el seu DISCURS CONNOTATIU.

5.3. Anàlisi d’imatges fixes i en moviment: la sintaxis visual.
5.3.1. (Incís) Gestalt i teoria de la percepció.
5.3.1.1. Lleis de gestalt:
-Simplicitat.
-Figura i fons.
-Bona forma.
-Proximitat.
-Bona continuïtat
(-Simetria)

5.3.2. Fonaments de l’alfabeticitat visual: la composició.
5.3.2.1. Equilibri.
5.3.2.2. Tensió.
5.3.2.3. Anivellació i agusament.
5.3.2.4. Atracció i agrupament.
5.3.2.5. Positiu i negatiu.
5.3.3. Elements de la comunicació visual.
5.3.3.1.Elements morfològics de la imatge:
Punt.
Línia.
Contorn – Forma.
Plànol.
To.
Color.
Textura.
5.3.3.2. Elements temporals o dinàmics
Direcció.
Ritme.
Tensió.
Moviment.
5.3.3.3.Elements escalars
Grandària- dimensió.
Escala.
Proporció.
Format.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada