Es tracta d'una adaptació del model metodològic proposat pel Grupo de Investigación ITACA-UJI( www.analisisfotografia.uji.es) simplificant molts dels elements que hi proposen i afegint alguns altres que nosaltres haviem tractat en el bloc 1 quan indicaven unes pautes per comentar imatges de qualsevol tipus.
La proposta és indicativa i sobre tot orientativa: no s'han de tractar tots els aspectes sinó només aquells significatius, clarament apreciables, i dins un ordre, és a dir respectant els diferents nivells. No és necessari anar apartat per apartat i elaborar un comentari a continuació. Pot ser que amb una única frase es tractin tres o quatre aspectes rellevants.
FITXA TÈCNICA: títol, autor (nacionalitat) any, procedència imatge, gènere, moviment, B/N-Color, format, càmera, suport, objectiu, altres.
Aquest apartat tindrà un desenvolupament o altre en funció de la fotografia i de les condicions d'anàlisi, però els elements més rellevants serian els marcats amb negreta.
1. NIVELL MORFOSINTÀCTIC (lectura denotativa):
A la nostra proposta començaven pels elements compositius (només cinc) ja que hem seguit més els principis gestaltcs, i després passaven al vocabulari mentre que a la metodologia del grup Itaca-UJI ho fan a l'inrevés i amb més elements. Respón a la lògica de tractar primer els elements morfològics i després els sintàctics. És opcional.Convé mirar exemples de comentaris.
-COMPOSICIÓ: Equilibri, tensió, llei de terços, distribució pesos, figura –fons (positiu-negatiu), proporció, ritme, estaticitat-dinamisme, posat, recorregut visual.
Elements espacials
Elements temporals.
La composició és la disposició o organització dels diferents elements que composen la imatge sobre la superperfície d'aquesta. Convé no oblidar-ho i no començar a xerrar de nombrosos detalls que no deixen apreciar l'element principal. Alguns aspectes es poden comentar com a part de la composició o com a elements de vocabulari, per això es repeteixen.
-ELEMENTS MORFOLÒGICS (vocabulari): punt, línia, plànol, contorn-forma, to, color, textura, direcció, ritme, tensió, moviment, dimensió, escala, proporció, format.
2. NIVELL SEMÀNTIC o SIGNIFICAT (comprensió missatge. Discurs connotatiu)
-Què ha intentat transmetre el fotògraf
-Què comprenem nosaltres com a espectadors
Atenció a: títol, personatges, mirades, accions, nivell d’iconicitat, metàfores... lectura global de tots els paràmetres analitzats.